Bielkovinová diéta

Ketónová diéta sa niekedy môže skrývať aj pod iným pomenovaním. Hovorí sa o nej tiež ako o bielkovinovej, proteínovej či bezsacharidovej. Z druhého názvu vyplýva, aký je jej hlavný princíp. Zvýšený príjem bielkovín a naopak vylúčenie sacharidov z jedálnička.

Kedy je bielkovinová diéta ideálna?

Táto diéta je vhodná, ak chcete rýchlo a efektívne schudnúť, ale zároveň nechcete svoje telo vystaviť riziku, že mu budú chýbať potrebné vitamíny, minerály a ostatné živiny. Tento jav totiž veľmi často nastáva u jednostranne zameraných diét (napríklad, keď jete len tukovú polievku, vajce či citrusy a pod.) Naopak jedálniček pri bielkovinovej diéte je bohatý a pestrý. Zaručí, že vám diéta aj po niekoľkých týždňoch bude stále chutiť.

 

Aký je jej princíp?

Základná myšlienka bielkovinovej diéty je prostá: dostatok kvalitných bielkovín, žiadne sacharidy. Jedálniček držiaci sa tohto pravidla pomôže v tele naštartovať proces, ktorému sa hovorí ketóza. Tým, že telo nedostáva energiu v podobe sacharidov, ktoré si tak rado ukladá do zásob na horšie časy, začne spaľovať to, čo má práve už „našetrené“. Konečne sa tak zbavíte tukových vankúšikov, s ktorými bojujete roky a cvičenie ani iné diéty na ne nepomáhajú. Táto diéta mieri práve len na tuk, svalová hmota zostane zachovaná, pretože je vďaka dostatku bielkovín chránená.

 

Byť v ketóze znamená, že sa váš organizmus začne brániť nedostatku sacharidov a začne si práve z mastných kyselín vytvárať tzv. ketóny. Nie je však potrebné sa takého stavu báť, pre našich predkov, ktorí sa živili prevažne mäsom, zeleninou a len výnimočne obilninami, to bol vlastne prirodzený stav. Telu nič nechýba a vďaka pestrej ponuke potravín bez sacharidov dostáva všetky živiny.

 

Čo patrí do jedálnička bielkovinovej diéty?

Je to predovšetkým diétne a nie príliš tučné mäso. Napríklad hydina, ryby, králik či hovädzie. Nízkotučné mliečne výrobky (syry, jogurty, tvarohy) môžu byť aj kyslomliečne. Ďalej je to zelenina, ktorej je počas tejto diéty možné jesť, koľko hrdlo ráči. Potraviny bohaté na bielkoviny disponujú navyše jednou nespornou výhodou. Majú totiž nízky alebo stredný glykemický index, čo znamená, že nás na dlho zasýtia a pomôžu bojovať s chuťou na sladké či na iné nezdravé maškrty. Sacharidom sa v strave nedá ale vždy vyhnúť na 100%. Nemali by sme ich teda zjesť viac ako 50 g denne. Súčasťou jedálnička by mal byť tiež pitný režim, najvhodnejšia je čistá voda - pozor na všetky sladené nápoje, vrátane džúsov a minerálok.

 

Čo naopak na jedálniček nepatrí?

Ak naozaj chcete naštartovať proces ketózy v tele, je nutné vyhnúť sa niektorým potravinám bohatým na sacharidy, tuky a cukry. Sú to napríklad zemiaky, tučné mäso (napríklad bravčové, údeniny), vysmážané jedlá, sladkosti, pečivo, ryža, cestoviny a ďalšie prílohy. Nevhodné je rovnako sladké ovocie a niektoré druhy zeleniny, ktoré môžu obsahovať veľké množstvo cukru.

 

Na čo sa pripraviť?

V prvé dni vašej bielkovinovej diéty možno budete pociťovať únavu. Tá by však mala počas pár dní prejsť. Proces ketózy je totiž sprevádzaný prívalom energie a dokonca aj dobrej nálady. Vďaka týmto pocitom poznáte, že sa s vašim telom začalo niečo diať. Pozor však na chyby počas diéty. Aj menší prehrešok môže byť krokom späť. Ketóza sa zastaví a s ňou aj chudnutie, samozrejme. Dostať sa do východiskového bodu potom trvá niekoľko dní.

 

Nie vždy si na sacharidy dáte pozor 

Ľahko sa povie, že denná spotreba sacharidov by nemala presiahnuť 50 g. Ak však nie ste odborníkom z oblasti výživy, môže byť dodržiavanie tejto hranice problémom. Pri niektorých potravinách by vám možno ani nenapadlo, že nie sú počas diéty vhodné. Sú to predovšetkým niektoré druhy zeleniny s vyšším obsahom cukru (napríklad hrášok, kukurica či mrkva). Ideálnou voľbou pri držaní bielkovinovej diéty je preto siahnuť, hlavne v prvých fázach po už dopredu pripravenom jedálničku, ktorý vám zaručí, že zjete toľko, koľko máte a dodržíte predpísané množstvo sacharidov.

98 %zákazníkov náš obchod odporúča zo 387 recenzií na Heureka.sk

Sledujte nás a popýšte sa fotkami vašich receptov, a hlavne výsledkov. #letosjinakZobraziť profil

Nemáte ešte účet?

Zaregistrujte sa a získajte veľa výhod:

Darček k narodeninám - nezabudnite vyplniť dátum svojho narodenia

Zľava z opakovaných nákupov

Prehľad všetkých vašich objednávok

Rýchla opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovať svoje údaje

Registrovať sa

Nebudete na to sami!

Tisíce ľudí ako ste vy tu zdieľa svoje výsledky, motivujú sa navzájom a naši výživoví poradcovia Vám tu zodpovedia všetky Vaše otázky. Využite podpory od ostatných a začnite chudnúť už dnes!

PRIDAŤ SA DO SKUPINY

ČLENOVIA viac ako 7 700 členov

Možnosti dopravy

Geis
3 €
Zásielkovňa
2 €