Aké druhy diét poznáte? Zoznámime vás 5 najčastejšími

Diét je nepreberné množstvo a stále sa objavujú nové a nové druhy diét. Dokonale sa v nich nevyznajú ani osoby so záujmom o životosprávu. Do istej miery podliehajú diéty trendom a objavujú sa v novom kabáte moderné diéty, ktoré už tu pred sto rokmi napríklad boli. Pozrieme sa aktuálne na najznámejšie druhy diét na chudnutie. 

Paleo diéta

Pre pochopenie paleo diéty je zásadný jednoduchý princíp: „Jedzte ako pračlovek.“ Nemal k dispozícii cukor, mliečne výrobky, obilie, nepoznal priemyselne spracované potraviny prvé aditív, emulgátorov, stabilizátorov a pridaného cukru. Pri tejto diéte na chudnutie sa preto vyhnete aj mlieku, kefíru alebo syrom.  Zabudnite preto na pečivo a prílohy. Pračlovek bol lovec a zberač. Čo si ako pračlovek dáte?

Povolené potraviny: 

  • mäso,
  • ryby a morské plody,
  • orechy, 
  • zelenina, 
  • ovocie, 
  • huby,
  • vajcia, 
  • oleje.

Ako teda paleo diéta funguje? Obmedzí sa pri nej príjem sacharidov ako hlavného zdroja energie. Rozhodne z nákupného zoznamu vyradíte hotové balené potraviny. Namiesto toho bude vo vašej strave prevaha tukov. Vyberajte si tuky zdravé a kvalitné. Kalorický deficit zabezpečí chudnutie, vyradenie priemyselne spracovaného jedla zase relatívne vyvážené množstvo omega-3 a omega-6 mastných kyselín. 

Výhody

Nevýhody

Rýchla strava uložených tukov, ak ste priberali z dôvodu veľkého množstva príloh a pečiva.

Diéta  nie je vhodná pre vegetariánov (vegetariáni nejedia mäso a jedálniček majú postavený na strukovinách).

Môže zvýšiť efektivitu inzulínu a zlepšiť priebeh diabetu II. typu. 

Nedostatok obilnín môže viesť k zápche a dodatočne tak podporiť rakovinu hrubého čreva alebo rekta. 

Môže zlepšiť hladinu cholesterolu. 

S vyšším príjmom tučného červeného mäsa sa môže zvýšiť množstvo zlého cholesterolu v krvi. 

Neobsahuje aditíva, na ktoré môžu byť alergie. 

Vegetariánske a vegánske druhy diét

Vyraďte zo stravy mäso a výrobky z neho a máte vegetariánsku diétu. Dôvod na zahájenie tohto druhu diéty býva zvyčajne etika (nesúhlas s chovaním zvierat v neprirodzených podmienkach, konzumácia inej živej bytosti, ...) a negatívne dopady živočíšnej výroby na životné prostredie. Vegetariánstvo ďalej rozdeľujeme na rôzne druhy diét. Niektoré sú známejšie, iné možno uvidíte po prvý raz. 

Flexitariánstvo -> Semivegetariánstvo -> Pescetariánstvo -> Lakto-ovo vegetariánstvo -> Laktovegetariánstvo -> Vegánstvo

Najmiernejšou formou tohto prístupu je flexitariánstvo. Pri tejto forme stravovania sa nekonzumujú údeniny a tmavé mäso. Ostatné potraviny živočíšneho pôvodu sa už jedia bežne. Semivegetariánstvo povoľuje zo živočíšnych výrobkov hydinové mäso a ryby. Pascetarián sa vyhýba mäsu, povolené sú iba ryby. 

Lakto-ovo vegetarián konzumuje zo živočíšnych výrobkov len mliečne výrobky a vajcia, laktovegetarián mlieko a výrobky z neho. Vegánstvo patrí v tomto smere medzi druhy diét s najväčším obmedzením. Diéta vegánov je založená čisto na konzumácii potravín rastlinného pôvodu. Vegán má v jedálničku namiesto mäsa sóju, sójové výrobky, strukoviny, zemiaky, orechy, ale aj ovocie a zeleninu. 

Výhody

Rizika

Konzumuje sa rastlinná strava bohatá na  vitamíny, minerálne látky, vlákninu.

Zoznámte sa s potravinami, ktoré môžete konzumovať ako náhradu živočíšnej stravy. Prípadne dbajte na prísun železa, vitamínu D, vitamínu B 12 a vápnika.  

V krvi je pri vegánskej diéte nižšia hladina tukov, môže dôjsť k zlepšeniu črevnej mikroflóry čriev a k zníženiu vysokého krvného tlaku.

Nevhodne zvolená kvalita potravín (koláče, sušené ovocie) môže v konečnom dôsledku viesť k obezite aj diabetu II. typu.

Dostatok väčšieho množstva vlákniny a vitamínov v strave vegánov môže viesť k úbytku na váhe aj k zlepšeniu stavu pri diabete II. typu. 

Niektoré vegánske pokrmy sa vyrábajú so značným množstvom soli, emulgátorov, kokosového tuku, ktorý je zdrojom nasýtených mastných kyselín. 

Ketónová diéta a Atkinsonova diéta, alebo inak nazvané low carb stravovanie

Ketónová diéta je založená na striktnom obmedzení sacharidov v strave. Diéta nepovoľuje v tomto smere žiadnu voľnosť. Vo zvýšenom množstve sa konzumujú bielkoviny a tuky. Prekročenie povoleného množstva sacharidov v strave vedie k zastaveniu procesu ketózy a zastaveniu samotného chudnutia. Pri dodržaní pravidiel ide o rýchlu a takmer najúčinnejšiu diétu. 

Nedostatok sacharidov pre každodennej činnosti spúšťa v tele ketózu. Pri nej sa tukové zásoby v tele premieňajú na ketolátky. Práve z tohto dôvodu chudnete. Začiatok diéty však sprevádza, u väčšiny osôb, nízkosacharidová chrípka. Môže sa prejaviť únava, bolesť hlavy, pocit hladu, zápcha, ale aj zmeny menštruačného cyklu. Dbajte na dostatok vitamínu C, B 12 a vitamínu D. Ak striktné stravovanie vydržíte, veľmi skoro pocítite úbytok na váhe. 

Atkinsonova diéta patrí medzi striktné druhy diét. Je založená na extrémne nízkom objeme sacharidov v strave. Počas prvej fázy je to maximálne 20 g sacharidov denne počas 4-8 týždňov, kým neschudnete približne 4,5 kg nad svoju cieľovú váhu. Po tejto fáze je možné každý týždeň zvýšiť príjem sacharidov o 10 g. V prípade, že budete stále chudnúť, dostanete sa až do cieľovej váhy.

V poslednej fáze postupne zvyšujete množstvo sacharidov, kým ich telo zvládne spracovávať tak, že nepriberáte. Tým si zabezpečíte svoju vyváženú hladinu sacharidov, ktorú následne dodržiavate dlhodobo. 

Čo môžete jesť

Čo nesmiete jesť

mäso

Sladkosti

Vajcia

Ovocie

čerstvú zeleninu (paradajky, uhorky, šalát) 

Ryžu

mliečne výrobky

Pečivo

bielkoviny

klasické cestoviny

orechy

Cereálie

Huby

sladené jogurty

Alkohol

 

Môžete si dopriať fazuľu, brokolicu, špenát. Pri listovej zelenine si však dajte pozor. Obsahuje v menšom množstve sacharidy. 

Ešte ďalej, ako Atkinsonova diéta ide Dunkanova diéta. Tá je taktiež nízkosacharidová. K tomu ešte obmedzuje tuk. Pri tejto diéte smiete jesť len potraviny bohaté na bielkoviny. Jedálniček je založený na vaječnom bielku, kuracích a morčacích pŕs, netučných rybách. Problém pri je spočíva v príjme zeleniny. 

Bezlepková diéta

Diétu si nie vždy môžeme vyberať. Existujú aj rôzne druhy liečebných diét, ktoré sa musia držať pre zmiernenie zdravotných ťažkostí. Napr. pri bezlepkovej diéte máte zákaz konzumácie lepku. Skôr ako nastúpi bezlepková diéta po konzultácii s alergológom alebo gastroenterológom kvôli problémom s trávením lepku. Nesľubujte si však, že pri tejto diéte budete úspešní aj s chudnutím. Jej výhoda spočíva v tom, že sa viac sústredíte na jedlo, ktoré konzumujete. Nie každé bezlepkové jedlo je zdravé. Výrobcovi do neho dodávajú cukry aj tuky. Radšej doplňte v jedálničku ovocie a zeleninu.

Čo musíte vynechať? 

  • pečivo (výrobky obsahujúce jačmeň, pšenicu, žito, ovos),
  • knedľu,
  • vločky,
  • lístkové cesto,
  • bujónové kocky, zmesi korenia,
  • obaľovaný syr, 
  • sušienky, 
  • chrumky, 
  • konzervy a polotovary.

Bezlaktózová diéta

Bezlaktózová diéta patrí medzi diéty v obore zdravotníctva. Niekedy sa zamieňa s alergiou na kravskú bielkovinu. Ide o dva odlišné problémy. Alergia na mliečnu bielkovinu (ABKM) sa objavuje najčastejšie u detí do 3 rokov. Je spojená s ukrutným plačom, nadúvaním a krvou v stolici. Dobrou správou pre mamičky snáď je, že zvyčajne časom ustúpi. Pri týchto deťoch je potrebné čo najskôr vyradiť zo stravy rizikové potraviny. Ochorením ABKM môžu trpieť aj dospelí. 

Ako už samotný názov hovorí, ide o problém s kravským mliekom. Kozie mlieko a syry z kozieho mlieka môžu byť vďaka podobnosti bielkovín taktiež problematické. Chce to, bohužiaľ, vyskúšať všetko.
Ako to teda je s intoleranciou laktózy? Laktóza je mliečny cukor, ktorý sa nachádza v živočíšnom mlieku (kravské, kozie, ovčie). Intolerancia laktózy znamená, že v tele chýba enzým laktáza, ktorý štiepi mliečny cukor v črevách. Laktóza v črevách zostáva, preto dochádza je jej kvaseniu. Laktózu nájdeme nielen v mlieku, ale aj v mliečnych výrobkoch ako sú mäkké syry, cmar, nátierky. Pri intolerancii sa objavujú zažívacie problém cca do dvoch hodín od konzumácie produktov. 

Prejavy:

  • nafukovanie, 
  • hnačka,
  • bolesť brucha.

Neznášanlivosť mliečneho cukru môže pokojne nastúpiť až v dospelom veku. Uvádza sa, že sa tento zdravotný problém týka cca 10 % ľudí. Výrobcovia už našťastie na túto skupinu ľudí myslia, preto môžeme v ponuke obchodov nájsť mliečne výrobky bez obsahu laktózy.  Prípadne je možné siahnuť aj po rastlinných nápojoch a tofu. 

Zhrnutie

Ani jedna z diét však nepredpokladá, že sa budete povolenými potravinami napchávať bez rozmyslu. Všetky druhy diét na chudnutie vás budú viesť k tomu, aby ste si vybrali jedlá, ktoré vám nielen chutia, ale ktoré sú aj kvalitné a menej energeticky bohaté. 

Láka vás niektorá z diét? Najprv si o nej všetko naštudujte, zistite si možné nežiadúce účinky, pozrite sa, čo je bežné a s čím sa môžete stretnúť. Kým sa do diéty pustíte, kontaktujte svojho ošetrujúceho lekára alebo výživového poradcu. Diétou zvyčajne riešime zdravotný problém, alebo zdravotné nepohodlie. Nechajte si preto najskôr poradiť, aké druhy diét vaše telo bez problémov zvládne. 

98 %zákazníkov náš obchod odporúča zo 387 recenzií na Heureka.sk

Sledujte nás a popýšte sa fotkami vašich receptov, a hlavne výsledkov. #ketomixskZobraziť profil

Nemáte ešte účet?

Zaregistrujte sa a získajte veľa výhod:

Darček k narodeninám - nezabudnite vyplniť dátum svojho narodenia

Zľava z opakovaných nákupov

Prehľad všetkých vašich objednávok

Rýchla opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovať svoje údaje

Registrovať sa

Nebudete na to sami!

Tisíce ľudí ako ste vy tu zdieľa svoje výsledky, motivujú sa navzájom a naši výživoví poradcovia Vám tu zodpovedia všetky Vaše otázky. Využite podpory od ostatných a začnite chudnúť už dnes!

PRIDAŤ SA DO SKUPINY

ČLENOVIA viac ako 16 000 členov

Možnosti dopravy

DPD
4,40 €
Zásielkovňa
3,50 €