Co to ve skutečnosti znamená, pokud trpíte „sacharidovou chřipkou“?


Ketónová diéta získala popularitu pre svoj prirodzený a rýchly spôsob chudnutia a zlepšenie zdravia. Diéta je postavená na nízkom príjme sacharidov a vysokom príjme bielkovín. Aj keď je tento spôsob stravovania bezpečný, nástup diéty môže byť spojený s niektorými nepríjemnými vedľajšími účinkami. Sacharidová chrípka (keto chrípka) je termín, ktorý popisuje príznaky, ktoré ľudia môžu pociťovať na začiatku diéty.

shutterstock_1254094441 (3)

Ak nie ste oboznámení s pojmom „sacharidová chrípka“, vedzte, že to neznamená chytiť skutočný chrípkový vírus. Ide len o príznaky, ktoré sú podobné chrípke.  Sú spôsobené vynechaním sacharidov zo stravy. Telo si tak musí zvyknúť na nový zdroj energie – ketóny. Niekto tento prechod ani nezaregistruje a niekto sa môže cítiť unavene, nervózne alebo „choro“.  

Čo je to sacharidová chrípka?

Sacharidová chrípka je súbor príznakov, ktoré zažívajú niektorí ľudia pri začatí ketónovej diéty. Tieto príznaky sú spôsobené adaptáciou tela na novú stravu zloženú z veľmi malého množstva sacharidov. Zníženie príjmu sacharidov núti vaše telo vytvárať si z tukových zásob ketóny, ktorými chýbajúce sacharidy nahrádza.

recept_omeleta_syrova (1)

Ketóny sú vedľajšími produktami rozkladu tukov. Sú teda hlavným zdrojom paliva pri dodržiavaní ketónovej diéty. Tento prechod na spaľovanie tukov na energiu sa nazýva ketóza. V ketónovej diéte sú sacharidy obvykle znížené na menej ako 50 gramov denne.  Táto drastická redukcia môže byť pre telo šokom a môže spôsobiť abstinenčné príznaky podobné tým, ktoré sa vyskytli pri odvykaní návykovej látky, ako je napríklad kofeín. 

Príznaky

Prechod na diétu s veľmi nízkym obsahom sacharidov je zásadnou zmenou. Vaše telo bude potrebovať čas, aby sa prispôsobilo novému spôsobu stravovania. Pre niektorých ľudí môže byť toto prechodné obdobie ťažké. Stačí však jeden, dva či tri dni vydržať a nepríjemnosti vymiznú.

shutterstock_1294485004 (1)

Príznaky sacharidovej chrípky sa môžu  začať objavovať počas prvých dní po znížení obsahu sacharidov v strave. Môžu sa pohybovať v rozmedzí od miernych až po závažné. Líši sa to od človeka k človeku. Kým niektorí ľudia môžu prejsť na ketónovú diétu bez akýchkoľvek vedľajších účinkov, u iných sa môžu objaviť niektoré z nasledujúcich príznakov: 

  • Nevoľnosť
  • Zvracanie
  • Zápcha
  • Hnačka
  • Bolesť hlavy
  • Podráždenosť
  • Slabosť
  • Svalové kŕče
  • Závrat
  • Poruchy sústredenia
  • Bolesť brucha
  • Bolesť svalov
  • Poruchy spánku
  • Chuť na sladké

Príznaky trvajú zvyčajne dva až štyri dni, aj keď niektorí ľudia ich pociťujú aj dlhší čas. Vtedy je však nevyhnutné vydržať a s diétou neskončiť. Existujú totiž spôsoby, ako sacharidovú chrípku zmierniť.  

Ako sa zbaviť sacharidovej chrípky?

Sacharidová chrípka môže spôsobiť, že sa budete na začiatku ketónovej diéty cítiť zle. Našťastie existujú spôsoby, ako príznaky podobné chrípke zmierniť a pomôcť telu ľahšie prejsť prechodným obdobím. 

1.Veľa tekutín

Pitie dostatočného množstva vody je nevyhnutnosťou pre optimálne zdravie, zároveň môže pomôcť zmierniť príznaky. Ketónová diéta môže spôsobiť rýchle vylučovanie zásob vody, čo zvyšuje riziko dehydratácie. Je to preto, že hladina glykogénu klesá a z tela sa vylučuje voda. Dehydratácia zvyšuje únavu a môže priniesť so sebou aj svalové kŕče.

shutterstock_140130868 (1)

2.Vyvarujte sa namáhavému cvičeniu

Cvičenie je dôležité pre udržanie zdravia a telesnej hmotnosti, avšak na začiatku diéty je potrebné sa vyvarovať namáhavému cvičeniu. Únava, svalové kŕče a žalúdočné nepohodlie sú počas prvých dní pri držaní ketónovej diéty bežné, preto je vhodné skôr odpočívať. Príznaky ketónovej chrípky môžu zlepšiť ľahké aktivity, ako je chôdza, joga alebo pohodová jazda na bicykli. 

3.Dostatočný spánok

Únava a podráždenosť sú bežné problémy ľudí, ktorí sa prispôsobujú ketónovej diéte. Nedostatok spánku spôsobuje, že v tele stúpa hladina stresového hormónu kortizolu, čo môže negatívne ovplyvniť náladu a zhoršiť príznaky sacharidovej chrípky. 

Ak máte problémy so zaspávaním alebo spánkom, vyskúšajte jeden z nasledujúcich tipov:

  • znížte príjem kofeínu. Kofeín je stimulant, ktorý môže negatívne ovplyvniť spánok. Ak pijete kofeínové nápoje, pite ich iba ráno, aby to nemalo vplyv na váš spánok.
  • Odstráňte svetlo tam, kde spíte. Vypnite mobil, počítač a televízor v spálni, aby ste vytvorili temné prostredie a podporili pokojný spánok.
  • Doprajte si kúpeľ. Pridaním vhodnej soli (napríklad epsomskej soli) alebo levanduľového éterického oleja do vášho kúpeľa je relaxačný spôsob, ako sa uvoľniť a pripraviť sa na spánok. 
  • Vstávajte skoro ráno. Prebudenie každý deň v rovnaký čas môže pomôcť normalizovať vaše spánkové vzorce a zlepšiť kvalitu spánku. 

 

Ako dlho trvá sacharidová chrípka?

Našťastie, sacharidovú chrípku nemá každý. Nepríjemné príznaky sacharidovej chrípky u väčšiny ľudí, ktorých sa to týka, trvajú iba niekoľko dní.  Ak sa však cítite veľmi zle a vaše príznaky, ako sú hnačka, horúčka alebo zvracanie, trvajú dlhšie,  je lepšie kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára, aby sa vylúčili iné príčiny tohto stavu.

shutterstock_766847608 (1)

Zrátané a podčiarknuté

Sacharidová chrípka je súbor príznakov spojených s adaptáciou na nízkosacharidovú stravu. Nevoľnosť, zápcha, bolesti hlavy, únava a chuť na cukor sú pomerne bežné. Spôsobov, ako znížiť príznaky sacharidovej chrípky je hneď niekoľko – veľa piť, dostatočne odpočívať a konzumovať správne potraviny, aby ste telu dodali všetky potrebné minerálne látky a živiny. Množstvo vhodných jedál nájdete napríklad tu.

 

eva-sroka
Autor článku
Eva Sroka

Odbornice v oblasti PR a marketingu. Vystudovala sociální a masovou komunikaci na Univerzitě Jana Amose Komenského v Praze. Zkušenosti má z oblasti externí, interní a on-line komunikace, v řízení lidských zdrojů, CSR nebo pořádání událostí. Eva Sroka působila 18 let v největší české PR agentuře, kde se následně stala jedním z partnerů. Řídila komunikaci řady klientů v privátní oblasti. Nějaký čas působila také jako vedoucí oddělení komunikace Českého rozhlasu. Od roku 2017 se specializuje na komunikaci nízkosacharidového stravování.

98 %zákazníkov náš obchod odporúča zo 387 recenzií na Heureka.sk

Sledujte nás a popýšte sa fotkami vašich receptov, a hlavne výsledkov. #letosjinakZobraziť profil

Nemáte ešte účet?

Zaregistrujte sa a získajte veľa výhod:

Darček k narodeninám - nezabudnite vyplniť dátum svojho narodenia

Zľava z opakovaných nákupov

Prehľad všetkých vašich objednávok

Rýchla opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovať svoje údaje

Registrovať sa

Nebudete na to sami!

Tisíce ľudí ako ste vy tu zdieľa svoje výsledky, motivujú sa navzájom a naši výživoví poradcovia Vám tu zodpovedia všetky Vaše otázky. Využite podpory od ostatných a začnite chudnúť už dnes!

PRIDAŤ SA DO SKUPINY

ČLENOVIA viac ako 16 000 členov

Možnosti dopravy

DPD
4,40 €
Zásielkovňa
3,50 €